cikkek : A nagy tvltozmvsz - Toyota san |
A nagy tvltozmvsz - Toyota san
2005.04.11. 11:02

Az ember azrt r az autjrl, mert szeretn, ha msok is megtudnk, milyen nagyszer darab. j kocsi... De milyen!
|
Az rs - mint tudjuk - knyszeres dolog. Az ember azrt r az autjrl, mert szeretn, ha msok is megtudnk, milyen nagyszer darab. Az enym j. Egy j kocsi illata, a fnyl lakkozs, a kopsmentes bortsok, a zsanrok tisztasga - ezeket azok tudjk igazn rtkelni, akik sokig csak hasznltat vsroltak. Egy j kocsi... De mg milyen!
Toyota Corolla Matrix. Lenykori nevn TS - Toyota Sport. A keresked sem tudta mirt, de ez az j neve. A Matrix nevet a Toyota eddig csak Amerikban vezette be - most Eurpba is megrkezett, ha nem is ugyanazt a modellt takarja. Az enym egy kicsit amerikai is. A szne miatt. Platina, mint az egykori amerikai ni szpsgidelok hajkoronja.
Na, de trjnk vissza a valsghoz, ami sokkal inkbb frfias. 192 gyri ler ezernyolcas motorbl, turb s egyb sztnzszerek nlkl - ez nem semmi. Egszen pontosan 6,3 kg jut egy lerre. Mskppen, 107 Le/liter. Ez az adat igencsak lenygz, egy Porsche Boxsternl ez 85 ler, egy Merci 600-as cscsgpnl 91 Le. Azrt valamit tudnak ezek a japnok. Persze a ler nem minden. A nyomatk csak 180 Nm, s az is csak azon a fordulatszmon jn el, amelyiken a legtbb aut elektronikja mr rgen leszablyoz, 6800-on. Ez 8200-ig prg. A pillanatnyi fogyasztst ilyenkor egszsggyi szempontbl inkbb ne nzzk.
A 2004-es rncfelvarrs ta krskrl spojlerek, hangslyosabb lkhrtk, agresszvebb orrkikpzs fokozzk a frfias hatst. rdekes, hogy hinyzik rla a gyri tetlgterel, de n termszetesen a bukszmba nyltam, mert enlkl nem let az let. Mint ahogy egy belga tuning-oldalon ( a Toyotkat Eurpban leginkbb arrafel fetisizljk) is csak egy pillanat mve volt megltni s megszeretni a frissen piacra dobott hts lmpkat - ht ellenllhat ennek egy autbolond?
Visszatrve a sznre: egyszer emberknt pirosat akartam. A rendelsnl a mrkakeresked krbevitt a hasznltplaccon: a legtbb kocsi piros volt. Azt mondta, azokat nem veszik. Ha ezt egy ferrarisnak is elmagyarzta volna...Ht, mindegy. Az tny, hogy a kosz nem ltszik rajta.
Aprop, rendels. Mivel a kocsi tadst tlre terveztk, azzal a furcsa tlettel lltam el, hogy nyri helyett tli abroncsokkal szlltsk, majd veszek r nyri gumit. Az tletem lehetetlennek s kivihetetlennek bizonyult. A sznt kivlaszthatom, tetablak jhet r, olyan opcikkal szlltjk, amit akarok, de a gumit nem n vlasztom. Ez, azt hiszem, minden mrknl gy van. Kiss klns. Persze vehettem volna r a kereskednl tli gumit, na mennyirt? Szerencsmre az tads napjaiban csendes, szraz id volt.
Bell bordpiros betteket kaptak az lsek, megfelel oldaltartst adnak, krmozott mtyrk, alupedl, gyri alufelni, mind a sportossgot imitlja. Pedig ez nem igazn sportaut, taln egy hot hatch, ahogy az angol mondja, de abbl is csak a langyosabb formbl.
Legalbbis 6000-es fordulatig. Addig komoly versenytrsa egy 120-140 lovas kzpkategris limuzinnak, egy egyhatos Alfnak meg egy felspriccelt rgi Golfnak. Hz, hz, prg, s megjn rendesen a hangja is, de csak egy idsd volt bajnok benyomst kelti. Minden kzpkor felesg s anya elgedetten dlhet htra - igen ez egy stramm als-kzpkategris (ha tajts, akkor csaldi) kocsi, egsz knyelmes, ell-htul van hely, rakodni is lehet bele, s alig rz jobban a pesti utakon, mint egy fiker.
Hanem 6000 felett Toyota san megkezdi tvltozst, Dr. Jekyll elveszti jovilis, megnyugtat modort, s elbjik az rdgi Mr. Hyde. Az auts szakrk ilyenkor veszik el a "szles vigyor lt ki az arcomra" kifejezst. Ht, igen, innentl a kocsi kpes sok embert kifestett arc bohcc tenni. A motor felvlt, a vezrmtengely tfordul a tloldalra, ahol az eredetinl jval nagyobb btykk kezdik ingerelni a szelepeket, s a piros lmpnl az imnt elegns hrgs kisretben jcskn megindult s a mr tvolba vesz Impreza WRX rohamosan kzeledni kezd! Nini, a vgn mg berjk! Vagy majdnem.
Gyri adat szerint a kocsi 8,4 mp alatt gyorsul szzra. Nem tudom, egyszer lemrem, gyans, mert az ugyanilyen motorral, vltval szerelt Celica TS 7,3 alatt gyorsul. (s brmennyire hihetetlen: a Corolla lgellenllsa jobb, 0,28cw.) De hogy 6- 8000-es fordulat kztt ez az aut szinte verhetetlen, az majdnem biztos. Vagy amg egy Maserati ki nem oktat.
Rossz a vlt tttelezse. Maga a vlt persze hatsebessges japn, s nagyon rzi a helyt, de a motor 130-nl hatodikban 4000 felett forog, s ez nem tesz jt a fogyasztsnak. Igaz, 50-nl mr simn lehet az tdiket kapcsolni, gy tlen, hidegben, vrosban 10-11 litert iszik. Hosszabb autplyn a magas fordulatszm miatt a frjek idelis gpkocsija, mert sem a htul l gyerekek ricsajt, sem a felesg les tiltakozst nem lehet a nagyobb sebessg melletti hanghats miatt hallani. 140-es sebessgtl a CD-s rdi hallgatshoz a gyr glns ajndkknt szria-fejhallgatt forgalmazhatna. A gyr szerint 225-t megy, na, majd megltjuk egyszer Nmetorszgban, ha a felesgem nem l mellettem.
Sajnos kritika illetheti a lmpkat is, br ez a Corollknl nem jdonsg, mr egy vtizede a vilgtsi tesztek vgn kullognak. Sajt magam mks kisrletet tettem az izzk kicserlsre. Hsz perc utn feladtam, s elszaladtam a kocsival a kzeli szerelhz, aki az akkumultor, a szlvdtisztt vztartly s nhny kisebb szerkezeti egysg megbontst kveten alig egyrs munkval cserlte a kt izzt. Azt mondta, a francia kocsikhoz kpest gyerekjtk volt, nos... hsz ve, a Ladnl ez t percig sem tartott. Most a tomptott vilgts fnyerejt kt Osram Silverstar izz javtja, hatsosan.
Szeretem a bord crnval varrott brkormnyt, a fnyre stted bels tkrt - br azt nem tudom, hogy a kls visszapillantknl a gyrak ezt a funkcit mirt nem vezettk mg be. A hts lslap s a tmla is osztva dnthet, aki kredencet akar szlltani, gy knny dolga akad. Kiltni htrafel kredenc nlkl sem egyszer, ezt nehezti mg a kis felletet tisztt hts ablaktrl is. Az els laptok esrzkel szenzorral mkdnek. Nem tudom, hol van a szenzor elrejtve, mindenesetre, ha szraz ton az elttem halad mgis felver egy pocsolyt, arrl az rzkel nem vesz tudomst. Mkdni persze mkdik, ltalban akkor s olyan sebessggel trl, ahogy akar, rendszerint nem gy, ahogy n szeretnm, ezrt manulisan mkdtetem. Mks egy dolog, lvezem, amikor a fejlesztk a versenykpessg miatt jabb s jabb tkre felesleges marhasgokon trik a fejket. Ezt az esszenzort valsznleg ltskorltozott rvezetknek talltk ki, akik nem veszik szre a zivatart.
Mit mondhatnk mg? Alig nhny ezer kilomtert futott, az izzcsertl eltekintve szerelt utoljra otthon, a gyrban ltott, persze ennyi id alatt egy Dacia se volt 4-5 alkalomnl tbbszr szervizben. Hogyne, tudom n azt, ez a tpus a statisztikk szerint egsz letben nem lesz ennl sokkal tbbszr ilyen helyen. s mg egsz pofs is. Noha Matrix, nemcsak virtulisan.
Nem bntam meg a vlasztsomat. Sok autm volt az letemben, s mindig sz nlkl, szvesen adtam klcsn azokat a bartaimnak. Ht, hogy majd ezt is, nem is tudom... lehet, hogy nem kapnm vissza.
|